KAPPEL
STUBMØLLELAUG
Marts
2001
Nyhedsbrev
nr. 10
Vi disponerer
efterhånden over ca. 340.000 kr. til restaureringen af møllen. I løbet af det
forløbne år har A.P. Møllers Almene Fond bevilget 100.000 kr. til restaureringen,
og Danske Møllers Venner har stillet i udsigt, at de kan bidrage med 75.000 kr.
Så når vi sammen med Danske Møllers Venner får lavet en aftale med Skov- og
Naturstyrelsen, er vi forhåbentlig ikke langt fra målet.
Sidste efterår udbrød der desværre brand i
købmandsforretningen, som tidligere var møllerhus. Huset blev slemt
beskadiget, og det er på nuværende tidspunkt usikkert, hvad der sker med huset
og jorden. Vi følger i bestyrelsen situationen nøje, så vidt vi nu kan, da det
er af stor betydning, hvordan møllens omgivelser ser ud.
Der indkaldes
hermed til generalforsamling for alle møllelaugets medlemmer tirsdag den 17.
april kl. 19 i Lokalhistorisk Arkiv, Kappelvej 8, med følgende dagsorden:
1.
Valg af dirigent
2.
Formandens beretning
3.
Regnskab
4.
Indkomne forslag
5.
Valg af tre bestyrelsesmedlemmer. På valg er Hans Blegmand, Tom Larsen og
Holger Villadsen.
6.
Valg af to suppleanter. På valg er Preben Knudsen og Ib Walbum.
7.
Valg af to revisorer. På valg er Lars Erik Larsen og Asger Hansen.
8.
Mølledagen og andre aktiviteter.
9.
Eventuelt
Forud for
generalforsamlingen vil repræsentanter for Lokalhistorisk Arkiv, formentlig Ib
og Britt Walbum, fortælle om møllens historie, især om ejere, handler, skøder
o.lign. I forbindelse med generalforsamlingen vil der blive serveret kaffe.
Årets regnskab
viser et overskud på 34.201 kr. Den største post på indtægtssiden er et
tilskud fra Skov- og Naturstyrelsen på 32.000 kr. til opmåling af møllen og
forberedelser til restaurering. Dertil kommer kontingenter på 7.185 kr. og
renteindtægter på 8.264 kr. De samlede indtægter var på 52.723 kr. På
udgiftssiden var der et arkitekthonorar på 16.375 kr. og i øvrigt kun
småudgifter. De samlede udgifter var på 18.523 kr. Mere detaljeret regnskab
bliver fremlagt af kassereren på generalforsamlingen.
Formuen ved årets udgang var på 204.494 kr.
Dertil kommer tilsagn fra A.P. Møller på 100.000 kr., Danske Møllers Venner på
75.000 kr. og Rudbjerg Kommune på 10.000 kr. Alt sammen øremærket til
restaureringen.
På sidste
generalforsamling blev det vedtaget, at bestyrelsen indleder undersøgelser
med henblik på, at Kappel Stubmøllelaug overtager møllen. Undersøgelserne er
indledt, men vi har endnu ikke fået noget konkret svar fra Danske Møllers
Venner. Bestyrelsen besluttede derfor, at de nødvendige vedtægtsændringer
udskydes, indtil vi har hørt nærmere om eventuelle betingelser.
I forbindelse
med ændringer i den tidligere købmandsforretning kan det måske komme på tale,
at møllelauget erhverver noget mere jord til møllegrunden. Der er indledt en
skelberigtigelsesforretning, hvorefter møllegrunden udvides uden udgift for
møllelauget, men det vides ikke, om forretningen bliver gennemført.
Den 10. februar
i år øvede et aftenskolehold sig på at lave flethegn. De havde fået lov til at
lave et i møllegrundens østskel ud mod marken. Resultatet er blevet meget
vellykket og i fin overensstemmelse med, hvordan det så ud tidligere.
Vi deltog sidste
år i den årlige mølledag den tredje søndag i juni, som vi har gjort siden
møllelaugets start. Som noget nyt deltog vi også i fjorddagene, hvor der var
åbent hus på møllen søndag den 17. sept. kl. 13-16. I indeværende år er vi også
tilmeldt begge arrangementer. Mølledagen i 2001 bliver søndag den 17. juni.
Vi er ved at
forberede en lille hjemmeside på internettet om Kappel Stubmølle. Muligvis vil
arbejdet være så langt fremme, at vi kan afsløre adresse og indhold på generalforsamlingen.
Enkeltkontingent
koster fortsat 25 kr., husstandskontingent 50 kr., og udvidet kontingent 100
kr. Dette nyhedsbrev er vedlagt et indbetalingskort, som kan anvendes både i
sparekasse, bank og posthus. Der er også mulighed for at betale til de
bestyrelsesmedlemmer, som hjælper ved omdelingen af nyhedsbrevet. Desuden kan
kontingent betales ved generalforsamlingen og på Lokalhistorisk Arkiv i
arkivets åbningstider mandag til torsdag kl. 10-15 og onsdag kl. 19-22.
Ved
generalforsamlingen sidste år blev Britt Walbum og Ib Knudsen genvalgt til
bestyrelsen. Som ny suppleant blev valgt Ib Walbum.
Der er holdt to
bestyrelsesmøder. Vi har især behandlet møllens ejerforhold, samt hvordan vi
skal forholde os til møllens omgivelser. På begge områder er situationen
fortsat uafklaret. Den interne arbejdsdeling i bestyrelsen er uændret: Formand
er undertegnede, næstformand er Ib Knudsen og kasserer er Britt Walbum.